Publikacje
MARIUSZ FURMANEK jest absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Krajowej Szkoły Administracji Publicznej .
W trakcie studiów podyplomowych na stażu w RFN (Landtag Badenii Wirtembergii, Bundestag w Bonn, Rada Europy w Strasburgu)
W latach 1994- 1998 doradca Departamentu Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Państwa NIK, w październiku 1998 r. powołany przez Premiera na stanowisko Szefa Obrony Cywilnej Kraju, w listopadzie tego samego roku na Podsekretarza Stanu w MSWiA oraz Delegata Rządu do Spraw Reformy Ustrojowej w województwie pomorskim.
W czasie pełnienia funkcji Szefa OCK, uczestniczył w konferencjach krajowych i zagranicznych związanych z tematyką bezpieczeństwa, w tym:
- o ochronie zabytków w kontekście zagrożenia klęską powodzi (Warszawa – Wrocław 1998,
- terroryzmie globalnym (Marsylia 1999 r. ),
- współpracy cywilno wojskowej ( Lizbona 1999),
- konstrukcji infrastruktury bezpieczeństwa (Sztokholm 1999).
W latach 1998–1999 koordynował i kierował w imieniu rządu RP wszystkimi międzynarodowymi ćwiczeniami związanymi z działaniem w sytuacjach kryzysowych w tym min.
- CMX (ćwiczenia zarządzania kryzysowego NATO),
- CRISEX (ćwiczenia Unii Europejskiej ).
Koordynował działania administracji rządowej
- w czasie powodzi w 1998 i 1999 roku,
- strajków: maszynistów PKP (koniec 1998r.), pracowników służby zdrowia – pielęgniarek i anestezjologów w (1999),
- protestów i blokad rolniczych (1999).
W latach 1998 -2000 pełnił także funkcję zastępcy szefa zespołu reagowania kryzysowego MSWiA, oraz (nieformalnie) sekretarza Komitetu Rady Ministrów do Spraw Zarządzania w Sytuacjach Kryzysowych.
Doświadczenia praktyczne, planistyczne i ćwiczeniowe pozwoliły na zainicjowanie, zorganizowanie i koordynowanie działań rządu RP w przygotowaniu, (we współpracy z organizacjami pozarządowymi, Policją, Strażą Graniczną i Państwową Strażą Pożarną) zagranicznej pomocy humanitarnej na niespotykaną dotąd w Polsce skalę. Dzięki podjętym staraniom udało się skutecznie zorganizować pomoc dla: Hondurasu i Nikaragui (październik 1998 ), Ukrainy zakarpackiej (listopad 1998 - styczeń 1999), Kosowa (marzec - sierpień 1999). Ta akcja była największą w powojennej historii Polski operacją pomocy humanitarnej. W jej wyniku przetransportowano na teren RP , zakwaterowano i otoczono opieką socjalną i medyczną ponad 1000 ofiar konfliktu bałkańskiego. Do obozów dla uchodźców w Albanii i Kosowie skierowano również, drogą powietrzną i lądową dary wartości wielu milionów USD.
Niemal bezpośrednio po zakończeniu operacji w Kosowie w sierpniu 1999r. z inicjatywy Szefa OCK zorganizowano akcje pomocy ofiarom trzęsienia ziemi w Turcji. Powyższe wiązało się z przetransportowaniem na jej teren grup ratowniczych, oraz zorganizowaniem konwojów z pomocą humanitarną. Polskie ekipy ratownicze wylądowały tam już w 36 godzin po tragedii. Do Turcji dotarło również 110 ton żywności środków opatrunkowych i medykamentów. W październiku 1999 r po raz kolejny Polacy lądowali z misją pomocową w Turcji.
Jako podsekretarz stanu w MSWiA i delegat rządu do spraw reformy ustrojowej Mariusz Furmanek podjął prace związane z tworzenie systemu zarządzania kryzysowego w Polsce. Dzięki jego staraniom utworzono Urząd Zarządzania Kryzysowego wraz z wpisanym w jego strukturę Krajowym Centrum Antykryzysowym. W urzędach wojewódzkich i starostwach powstały wydziały zarządzania kryzysowego, oraz stosowne zespoły doradcze terenowych organów administracji rządowej i samorządowej w postaci zespołów zarządzania i reagowania kryzysowego. Kierowany przez Mariusza Furmanka Urząd Zarządzania Kryzysowego przygotowywał i wdrażał strategię związaną z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z problemem roku 2000.
Pod koniec kwietnia 2000 odszedł z rządu.
Od roku 2002 prowadzi własną działalność gospodarczą. Doradzał między innymi firmom takim jak Alcatel, Atlas, Thales International, ATKearny, Emax, Elektrim, Terratreade-Serbia, Bussines Suport Center – Kijów, czy Belatrix GmbH –Stuttgart.
Jest autorem publikacji na temat bezpieczeństwa, licznych wypowiedzi i wywiadów medialnych.
Publikacje:
- Inny wymiar bezpieczeństwa
- Amnezja i chciwość
- Nas to nie dotyczy
- O utopijnej wierze w niezawodne zabezpieczenia
- Powiązania gospodarcze, rodzinne i kulturowe nie eliminiują konfliktów i kryzysów.pdf
- Epidemie, przypadek szczególny
- Podpalacze i zamachowcy
- Terroryzm
- Terroryzm niekonwencjonalny
- Cyberterroryzm
- Utrudnienia w walce z terroryzmem
- XXXL
- I coś jeszcze
- Prowokacje
- Najbardziej groźne i najmniej dostrzegalne
- SEMPER PARATUS
- Wróżbici, wywiad i propaganda
- Orwell i nadzwyczajne środki bezpieczeństwa
- Centrum operacji humanitarnych NATO
- Korweta Gawron list otwarty do Ministra Obrony Narodowej RP
- O potrzebie stworzenia narodowej agencji bezpieczeństwa
- Niemiecki kontekst ukraińskich wypadków
- Powszechny Obowiązek Cywilny Wielki Projek
- Kto panuje nad przeszłością ten decyduje o przyszłości